Kreatív vagy produktív? – ne hagyd, hogy egyik kiiktassa a másikat
A legjobb gondolataid neked is a zuhany alatt születnek meg? Ritka kreatív ugrásaink akkor következnek be, amikor meg tudjuk akadályozni, hogy a félelem vezéreljen bennünket, a kreatív végtermékek ugyanis a félelem feltérképezetlen óceánjainak másik oldalán fekszenek. Lehetsz kreatív vagy produktív, de mindkettő már nem?
Amikor megnyitsz egy webshopoldalt, még nem sejted.
Fogalmad sincs, hogy a másodpercek alatt átgörgetett termékek mögött mennyi álmatlan éjszaka, izzasztó döntés és ezernyi mikromenedzselt folyamat áll.
Figyelni a piacot, az igényeket, kitartani a minőség és szívvel készült termékek elve mellett olykor óriási lépések megtételéhez vezethet: szerintünk ezek a pillanatok azok, amikor nagyon közel kerülhetünk a legigazibb önmagunkhoz.
Gondolkodtál már azon, hogy amikor megpillantasz egy terméket és azt mondod rá, hogy „milyen kreatív”, valójában mire gondolsz?
A kreativitás gyakran utazás az ismeretlenbe.
Éppen ezért nincs soha két egyforma könyv, egyforma márka vagy vállalkozás és technológia.
Lehetséges, hogy a számítógépek szabályokból és rendszerekből áll össze, de a számítógép létrehozása egy félelmetes séta volt a vak éjszakában Alan Turing számára.
Ezért tiszteljük azokat, akik alkotnak, létrehoznak.
Az elméd azért van, hogy ötleteid legyenek és ne tartsd magadban – mondja David Allen.
Most vissza oda, hogy mit csinálsz a zuhany alatt
Tehát a zuhany alatt keletkező gondolatokhoz.
Mit csinálsz ilyenkor ténylegesen?
Pszichológiai távolságot indikálsz a problémától.
Jóval kreatívabb vagy egy problémával kapcsolatban, ha távolabb vagy tőle; ilyen az is, amikor munka után zuhanyozol. Ez a pszichológiai távolság megteremtése a munkát illetően.
Lile Jia pszichológiaprofesszor szerint a pszichológiai távolság segíti a kreativitást. Az elménk nagyobb valószínűséggel gondolkodik kreatívan olyan dolgokról, amelyeket nem itt és most tapasztalunk, tehát stressz nélkül éljük meg.
Miért válnak egyes emberekből nagy felfedezők, művészek, tudósok, feltalálók és megálmodók, amíg a legtöbb kreatív dolog, amit mások tehetnek, csupán annyi, ha nézik a tévét?
Damien Walter író és mesemondó ezt a témát kutatta.
Tapasztalatai szerint a kreativitást mindenkinél jobban befolyásoló tényező a félelem. Az, hogy hogyan éljük meg a félelmet és hogyan birkózunk meg a félelemmel, mindennél jobban befolyásolja kreativitásunkat.
Ha egy produktív napot képzelsz el, mi jelenik meg a szemeid előtt?
Reggel felkelsz (nem lustálkodsz), gyorsan átfutod a teendők listáját (ha valami lemarad, az kudarc); aznap fejedbe vetted, hogy golyóálló leszel, szóval három kávét is megiszol.
Mit szólnál egy kreatív naphoz?
Ohh, ezzel már kicsit bajban vagy.
Délig lustálkodás, toll a szájban, miközben álmodozol a levegőbe nézve? Kevesen képzelnék el csupán azt, hogy mindkét forgatókönyv egyformán nézzen ki. Sajnos kettős mércével mérünk.
A termelékenység és a kreativitás harcban állnak egymással?
Az általános felfogás, hogy a produktivitás és a kreativitás, mint két dudás egy csárdában nem fér meg egymás mellett.
Ahhoz, hogy produktív legyél, halálsorra kell küldjed a kreativitást és ha kreatív akarsz lenni, akkor le kell mondanod a termelékenységről.
A kreativitás a munka minőségére és az új ötletekre összpontosít – nem sokat gondolkodik a közben folyamatosan múló időn.
A termelékenység viszont nem az időt rabolja, hanem mozgásba hozza a kerekeket – a dolgokat a lehető leghatékonyabban, a legrövidebb idő alatt szeretné megvalósítani.
Mások a kettőt egymás szinonimájaként használjak.
Náluk az időbeosztás és a termelékenység olyan bonyolult, mint a gordiuszi csomó.
Számukra a „termelékenység” olyan készségek és rendszerek fejlesztését jelenti, amelyek az óra üveghomokját a legtermékenyebb tevékenységekre összpontosítják.
Így talán logikus, hogy a termelékenységet gyakran a kreativitással egyenlővé teszik. E két legnépszerűbb kifejezést gyakran felcserélve használják. De az igazság az, hogy produktivitás a kreativitás árán is megszerezhető.
A sikeres projektekhez a kettő közötti kompromisszumra van szükség, produktívnak és kreatívnak is kell lennünk egyszerre.
Hiába vannak kreatív ötleteid, mert termelékenység nélkül ezek az ötletek egyszerűen csupán ötletek. Hasonlóképpen, ha produktív vagy a munkában, de nincs kreativitás az ereidben a folyamatokat illetően, akkor elakadsz egy rutin folyamatban és valószínűleg kihagyod az új lehetőségeket.
A Krea-Wood például az új termékek fejlesztése és gyártása során az alábbi szinkron lépéseket hajtja végre, hogy mindkét területen (kreativitás és termelékenység) is sikeres lehessen.
Krea-Wood recept – szinkron lépések a kreativitás és produktivitás érdekében
- Szétválasztjuk a feladatokat
Minden új terméknél vannak kreatív és produktív feladatok vagy azok keveréke. Fontos ezt megtenni, mert annak ellenére, hogy egy projekt kreatív lehet – például új termék dizájnjának tervezése –, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a projekten belüli folyamatok is mind azok lesznek.
- A kreativitást nem spóroljuk meg
Azokra a feladatokra, amelyek elsősorban kreativitást igényelnek, időt és teret szánunk. Ákos a formatervezőnk rajzol, tervez, álmodik.
Valami újat, valami merőben klasszat. Ezeket az időket a szokásos tevékenységektől távol tölti, így új perspektívákat szerezhet.
A Krea-Wood az egyediség elvét vallja mindenben. A finom, ötletes dolgok mellett tettük le a voksunkat, amire mindig számíthatsz.
Mert szeretnénk valami maradandót magunk után hagyni.
- Munkafolyamatokban dolgozunk
A produktív feladatok elvégzéséhez megtervezzük a különböző tevékenységek munkafolyamatát.
Ez azért fontos, hogy a hatékonyságot optimalizáljuk, így a projektciklus minden szakaszának feltérképezésével könnyen nyomon követhetjük a munkát, biztosítjuk, hogy a feladatok zökkenőmentesen áramolhassanak a folyamat minden lépése során.
A termékek előállítása mögött különös gondosság, a leginkább kézzel végzett munkafolyamat dominál. Kisebb munkafolyamatok ugyan gépesíthetőek, de a kézi munkavégzésnek számottevő szerepe van.
Azokra a folyamatokra, amire nincs befolyásunk (pl. egy termékalapanyag-beszállító munkafolyamatára) igyekszünk a rezliencia képességét alkalmazni (rugalmasság elve).
Inkább várunk hónapokat, minthogy egy kifogásolható minőséget helyezzünk egy termékre.
Ami jó, arra képesek vagyunk várni.
Ami nem, arra alternatívát keresünk.
Termékeink éppen ezért ötletesek, esztétikusak, használhatóságuk és élettartamuk pedig szintén mellettük szóló érvként szokták felhozni. Nemcsak termékeket álmodunk és gyártunk le, hanem márkát is építünk.
Te hogyan egyensúlyozod a kreativitást és a termelékenységet munka közben?
Ha produktív vagy, akkor szisztematikusan haladsz a feladatok között, amelyeket el kell végezned.
Azállandó és mérhető haladás a célod.
Elmondható, hogy hatékonyan és eredményesen használod fel az idődet.
A kreativitás… nos, az már nem egészen így zajlik. A kreativitásnak mindig időre és térre van szüksége a fejlődéshez.
A kreativitást nehéz rendszerezni.
És alapvetően a tudásról szól.
Minden kreatív ötlet mögött ott vannak az emberek, akik új felhasználási módokat találnak ki a meglévő tudásuk mellé, gyakran régi felismeréseknek adnak újszerű konfigurációt. Fiona Fairhurst állítólag a cápa bőrének megértésével tervezett gyorsabb fürdőruhát.
A Krea-Woodnál például a stencilsablon gyártását egy fél éves kutatás előzte meg.
Ez idő alatt meg kellett találnunk azt az anyagot, ami nem ázik át, nem hullámosodik, nem szakad el, miközben ellenáll a különböző festékeknek és hígítóknak.
A tesztelését kreatív-hobby bolttulajdonosokkal végeztettük el, számos próbán mentek át, mielőtt gyártásba kezdtünk volna.
Olyan végterméket kaptunk, ami mosható és gyakorlatilag végtelenszer felhasználható.
A kreativitás magában foglalja a sokféle lehetőség kipróbálását
Azaz magában foglalja több zsákutca és vargabetű leküzdését, mielőtt megtalálnánk a megfelelő megoldást.
1939 -ben James Webb Young, a Madison Avenue reklámigazgatója azt írta a kreativitás folyamatáról „hogy egy ötlet nem több vagy kevesebb, mint a régi elemek új kombinációja”.
Tehát a kreativitás készsége új kapcsolatok észlelésének képessége a már ismerős gondolatok közt.
Steve Jobs is hasonlóan fogalmazott:
„A kreativitás csak összeköti a dolgokat. Amikor megkérdezte a kreatív embereket, hogyan csináltak-e valamit, kissé lelkiismeretfurdalást éreztek. Azért, mert nem igazán tettek, cselekedtek; inkább csak láttak valamit.
Képesek voltak összekapcsolni a megtapasztalt élményeket és az új dolgokat.
Ha kissé szarkasztikusak szeretnénk lenni, akkor azt állítanánk, hogy az élet bizony mindent megtesz, hogy növelje a Krea-Wood kreativitását is.
Ugyanis a korlátok megváltoztatják a körülöttünk lévő világ értelmezését és a problémák megoldásának módját is.
Bár intuitív módon úgy tűnhet, hogy a kevesebb szabály több kreativitást jelent a valóságban, ez valójában nem így van.
A kutatók szerint azok az emberek, akik kevesebb és korlátozott erőforrással rendelkeznek (pl. esetünkben néha nehezen találunk valóban minőségi alapanyagokat gyártó cégeket; ez vagy amaz a folyamat pedig nem megoldható így vagy úgy, mert veszítene a termék minőségén), hajlamosabbak kreativitásra a problémamegoldásban és kiterjedtebben is gondolkodnak, mert ha az erőforrások bőségesek, kevésbé ösztönzik a dolgok innovatív felhasználását.
Ezeknek a tevékenységeknek és tudásnak a megszerzése időbe telik.
Számos tevékenység tűnik éppen ezért „jól kitalált lustálkodásnak”, holott értékes folyamatok zajlanak le, amiből valami egészen új születik. Az innováció ezért számos munka, alkotás kritikus része.
Ezeket a perceket, órákat, heteket és hónapokat látod viszont egy termékben, amikor megnyitod a Krea-Wood webshopját.